Fler nätcasinon och mer reklam

onlinecasino, jackpotÖkningen av nätbaserade casinon har under de senaste åren fullkomligt exploderat, och likaså reklamen kring dessa. För många konsumenter är det nu svårare att undkomma spelbudskap i vardagen och hitta de riktigt bra och pålitliga nätcasino-sajterna.

Den dramatiska ökningen av nätcasinon ställer till med flera problem, inte bara för spelhälsan utan också för det sunda spelandet då det blir svårare att hitta rätt. Men då kan sajter som Casinobonuslistan guida vad som är bäst på marknaden just nu.

Kringgår lagstiftningen

Det är inte tillåtet att starta nätcasino i Sverige. Men hur marknaden ändå har kommit att bli så stor i Sverige beror på att många nätcasinon kringgår lagstiftningen genom att vara registrerade på exempelvis Malta, skriver Aftonbladet. Och antalet nätcasinon ökar ständigt, vilket också gör att ohälsan kring spel ökar. Tidigare var det störst andel män som hade problem med spelmissbruk men nya siffror visar på att nu att även medelålders kvinnor också tar del i statistiken. Det större antalet nätcasinon ökar valmöjligheten för spelandet och uppmuntrar de som redan har problem till att spela mer, samtidigt som de som spelar sunt får svårare att hitta rätt i vimlet.

Kritiserad reklam

För att dessa nya nätcasinon ska etablera sig på marknaden och nå ut till spelar använder sig många av otillåten reklam. Allt från Tv-reklam, online-banners, sms och telefonsamtal har blivit kritiserat och i Dagens Nyheter kan man läsa om att allt fler anmäler nu faktiskt oönskad reklam från nätcasinon. Bland annat är det många som vänder sig till Konsumentverket och anmäler sms som kommer utan att man tackat ja till detta. Trots att bolagen inte är godkända i Sverige så vänder de sig till svenska konsumenter. Men i Tv är det andra bullar:

”Egentligen får man inte göra tv-reklam för exempelvis casinospel i Sverige, men det går att komma runt genom att annonsera i kanaler som inte sänds från Sverige”, skriver Sveriges Radio.