Olaglig reklam av onlinecasinon

Det är många under förra året som drabbades av oönskad sms-reklam. Majoriteten av reklamen kom från spelsajter och nätcasinon där anmälningarna till Konsumentverket var fler än någonsin. Marknadsföring på detta sätt är olagligt vilket gör det extra viktigt att lämna en anmälan om man själv blir drabbad.

smsSom vi skrev om i ett tidigare inlägg ökar antalet verksamma nätcasinon. Detta betyder att även mer reklam produceras vilket i sin tur ökar ohälsan kring spelandet ytterligare. Samtidigt är det tyvärr inte all reklam som sker på ett rätt och lagligt sätt.

Konsumentverket har sammanställt alla data angående anmälningar om reklam som kom in under förra året. Man ser en väldigt stor ökning på sms reklam från spelsajter, där över 500 anmälningar kom in under förra året. Detta är en historisk ökning då man tidigare år bara fått in runt 20 ynka anmälningar, skriver Sveriges Radio.

Detta är självklart ett stort problem men som försvar går många spelbolag ut med att de inte är dem själva som skickar ut reklamen. De har överlåtit arbetet om marknadsföring åt andra företag som i sin tur bryter mot lagen. Många menar på att man vi sådana här tillfällen säger upp samarbetet med det reklamansvariga företaget. Men ingen vet säkert om det går till på detta sätt.

Varför är det olagligt?

Det är olagligt att skicka ut oönskade reklam-sms till någon som inte har bett eller godkänt detta. Enligt Lotteriinspektionen är det även olagligt att marknadsföra spel som inte har licens i Sverige. Det är dock svårt att komma i kontakt med bolagen som står bakom sms-reklamen och spelbolagen hävdar att det är samarbetspartners som står för marknadsföringen.

Om du själv blir drabbad

Om du själv blir utsatt av oönskad reklam per mail eller sms ska du anmäla detta till Konsumentverket. Genom att uppmärksamma om problemet kan man snabbt ta ställning om det finns tydliga samband. Samtidigt kan man förhoppningsvis hitta de som ligger bakom reklamen och få ett slut på problemet.