Vinnarums luriga utskick

Bonnierhuset i StockholmHör du till dem som fått en märklig avi hem med posten? Först har du kanske trott att det rör sig om en vinst, men om du läst det finstilta har du insett att det inte är så.

Spelbolaget Vinnarum har skickat ut värdecheckar som reklam. Värdecheckarna är utformade så att det ska se ut som man redan har vunnit pengar, men i själva verket handlar det alltså om en värdecheck som man kan använda för att få rabatt när man spelar. Men det är också en check som är behäftad med flera villkor, så som bonusar på nätcasinon oftast är. Som mest kan man med checken vinna 1000 kronor, även om det naturligtvis går att vinna mer än så på Vinnarums nätcasino.

En kritiserad check

Checken från Vinnarum har fått stark kritik. Under år 2015 anmäldes den till Konsumentverket av mer än 100 personer, skriver redaktionen för tv-programmet Plus. Utskicken med checken fälldes av reklamombudsmannen för att vara vilseledande.

Vinnarum svarade senare på den kritik som hade framförts i Plus. Detta skedde per mejl, och svaret finns att läsa här. Företaget försvarar sig med att en spelare som vunnit 560 000 kronor hos dem – betydligt mer än man kan vinna om man använder checken – faktiskt hittade till casinot via utskicket med värdechecken. Överlag är man dock ganska självkritiska. Man skriver att kampanjen var misslyckad, och att man inte kommer att genomföra en liknande kampanj igen.

Utskicket blev inte bara kritiserat av journalister och konsumentrepresentanter. Även poker- och spelexperten Dan Glimne ”var kritisk” (http://www.svd.se/natkasinot-vinnarum-backar-efter-reklamkritik), och kallade checken ”värdelös”.

Detta är inte första gången som Vinnarum kritiseras. Före jul vann en man 400 000 på deras nätcasino, efter att ha satsat mer än 50 kronor per enskild snurr. Han hade ett kvitto på sin vinst, men eftersom han satsat mer än vad som var tillåtet fick han inte ut sina vinstpengar. Vinnarum tillåter nämligen inte att man satsar mer än 50 kronor per snurr när man använder bonuspengar.